کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف

کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف

کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف:

 

کاربردهای آمونیوم کلراید ایرانی:

نشادر یک ماده جامد بلوری سفید محلول در آب است که حاوی یک کلرید غیر آلی و یک نمک آمونیوم می باشد. این ماده برای ساخت سایر ترکیبات آمونیوم ، به عنوان شار لحیم کاری، کود و سایر موارد استفاده می شود.

کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع فلزی:

آمونیوم کلراید به عنوان شار در تهیه فلزات، برای پوشش قلع، گالوانیزه یا لحیم کاری استفاده می شود. این ترکیب در واکنش با اکسیدهای فلزی موجود در سطح و تشکیل کلرید فلز فرار عمل می کند.
برای این منظور، در فروشگاه های سخت افزار برای استفاده در تمیز کردن نوک دستگاه لحیم فروخته می شود.

کاربردهای آمونیوم کلراید در مصارف پزشکی:

در پزشکی از این ماده به عنوان خلط آور در داروهای سرفه استفاده می شود. عمل خلط آور آن در اثر عمل تحریک برونش ها ایجاد می شود زیرا باعث تولید مایع اضافی در دستگاه تنفسی شده و تنفس را راحت تر می کند .
البته نمک آمونیوم تحریک کننده مخاط معده هستند و ممکن است حالت تهوع و استفراغ ایجاد کنند.
نشادر به عنوان یک عامل اسیدی کننده سیستمیک در درمان آلکالوز متابولیک شدید، در آزمایش اسید خوراکی برای تشخیص اسیدوز توبولار کلیوی دیستال و برای حفظ pH اسیدی ادرار در درمان برخی از اختلالات دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع غذایی:

این ترکیب به عنوان افزودنی غذایی با شماره E 510 استفاده می شود و به عنوان ماده مغذی مخمر در تولید نان و به عنوان یک عامل اسیدی کننده کار می کند.
این ماده یک مکمل خوراکی برای گاوها و جزئی از محیط مغذی برای مخمرها و بسیاری از میکروارگانیسم ها است.

کاربردهای آمونیوم کلراید در آزمایشگاه:

از کلرید آمونیوم در طول تاریخ برای ایجاد دمای پایین در حمام های خنک کننده استفاده می شده است. محلول کلرید آمونیوم با آمونیاک به عنوان محلول های بافر از جمله بافر لیز کننده ACK ( آمونیوم – کلرید – پتاسیم) استفاده می شوند.
در دیرینه شناسی، بخار کلرید آمونیوم بر روی فسیل ها رسوب می کند و یک لایه سفید درخشان تشکیل می دهد که به راحتی از بین رفته و نسبتاً بی خطر و بی اثر است.
این ماده انواع رنگ فسیل را می پوشاند و با ایجاد کنتراست کیفیت عکس از نمونه های سه بعدی را افزایش می دهد.
همین روش در باستان شناسی برای از بین بردن بازتاب روی شیشه و نمونه های مشابه برای عکاسی استفاده می شود. در سنتز آلی از محلول NH4Cl اشباع شده به طور معمول برای متوقف کردن مخلوط های واکنشی استفاده می شود.

کاربردهای آمونیوم کلراید در شناور سازی:

ماهی مرکب غول پیکر و برخی دیگر از گونه های ماهی مرکب بزرگ برای شناوری در آب دریا از محلول کلرید آمونیوم که در سراسر بدن آنها یافت می شود استفاده می کنند زیرا این ماده چگالی کمتری نسبت به آب دریا داراست.

کاربردهای آمونیوم کلراید در باتری سازی:

تقریبا در اواخر قرن بیستم از کلرید آمونیوم در محلول آبی به عنوان الکترولیت در سلولهای Leclanché استفاده می شد که به عنوان “باتری محلی” در تاسیسات تلفنی استفاده تجاری پیدا کرد.
این سلول ها بعدا تبدیل به باتری های روی – کربن شدند که هنوز از نشادر به عنوان الکترولیت استفاده می کنند.
کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف
کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف

 

سایر کاربردهای آمونیوم کلراید ایرانی:

از این ماده در شامپوهای مو، چسب اتصال دهنده تخته سه لا و محصولات تمیز کننده استفاده می شود. کلرید آمونیوم در صنعت نساجی و چرم، در رنگرزی، برنزه سازی، چاپ پارچه و خوشه بندی پنبه استفاده می شود. در نجاری، محلول کلرید آمونیوم و آب وقتی روی چوب ناتمام قرار می گیرند، در صورت قرار گرفتن در معرض تفنگ حرارتی می سوزد و لک هایی شبیه آهن ایجاد می کند.

عوارض و خطرات آمونیوم کلراید:

تماس آمونیوم کلرید (نشادر) با چشم و پوست باعث سوزش شدید شده و در صورت تماس باید به سرعت با مقدار زیادی آب شسته شده و به پزشک مراجعه شود. بلع تصادفی این ماده باعث سوزش مخاط شده و باید بلافاصله پس از ورود به دهان مقدار زیادی آب نوشیده و فرد را وادار به استفراغ کنید. در صورت استنشاق می بایست فرد را به هوای آزاد منتقل کرد.

آمونیوم کلراید ایرانی از خلوص 99.5 تا 99.9:

آمونیوم کلراید ایرانی محصول جانبی کربنات سدیم است که دارای اثرات ادرارآور و خلط آور است.
این ترکیب بسیار محلول در آب و اسیدی ملایم است. کلرید آمونیوم ایرانی دردامپزشکی در پیشگیری از سنگ های ادراری در گوسفند، بز و گاو استفاده می شود. هنگامی که محلول های سولفات آمونیوم و NaCl واکنش نشان می دهند، NH4Cl تولید می شود.
هنگامی که محلول ۵% کلرید آمونیوم (بر حسب وزن) با آب مخلوط می شود، محلول حاصل دارای مقدار pH از ۴.۶ تا ۶.۰ است.

کلرید آمونیوم (نشادر) صنعتی:

کلرید آمونیوم نشادر یک ماده معدنی و اسیدی خفیف است که عمدتا به عنوان منبع نیتروژن در کودها و بیشتر برای محصولات برنج و گندم در آسیا استفاده می شود. همچنین یک عنصر در ساخت مواد آتش بازی، کبریت ایمنی و مواد منفجره می باشد.
کلرید آمونیوم نشادر به عنوان یک خاموش کننده آتش، یک ماده منفجره در برنده شدن مواد معدنی و به عنوان یک عامل پخت در چسب های مبتنی بر فرمالدئید مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع غذایی به عنوان افزودنی غذایی و ماده مغذی مخمر در تهیه نان استفاده می شود.
کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف
کاربردهای آمونیوم کلراید در صنایع مختلف

 

تولید کلرید آمونیوم یا نشادور ایرانی:

کلرید آمونیوم یا نشادور یک ماده معدنی با نام شیمیایی آمونیوم کلرید است که همچنین به نام کلرید هیدروژن نیز شناخته می شود. این محصول فرعی کربنات سدیم است. دارای اثرات ادرارآور و خلط آور است.این ماده در هر دو کاربرد صنعتی و تحقیقاتی استفاده می شود.
کاربردهای صنعتی نشادر ایرانی شامل شار برای پوشش ورق آهن با روی است. قلع سازی در باتری های خشک و لکلانچ، رنگرزی، مخلوط انجماد، آبکاری الکتریکی، برای تمیز کردن آهن لحیم کاری، مواد منفجره ایمنی، پنبه براق، دباغی به کار برده می شود.

اطلاعات بیشتر:

برای خرید مواد شیمیایی با کارخانه الوند شیمی نصر تماس بگیرید.
تلفن های تماس :
☎️ : 02177094071
📱 : 09128502195
📧 : info@alvandchem.com
همچنین میتوانید از طریق واتس آپ با شماره 09128502195 در تماس باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *